haring.reismee.nl

Xi'an

Eergisteren zijn we dan aangekomen in Xi'an. Zoals de foto's al aangeven. We zijn met de nachttrein vanuit Pingyao hier gekomen. Onderweg hebben we twee Nederlandse meiden ontmoet waar we de hele avond spelletjes mee hebben gespeeld en bier gedronken. Wat weer erg gezellig was. Na een korte nachtrust kwamen we dan eindelijk hier aan. In het hostel in Peking hadden we een stel ontmoet die ons dit hostel adviseerde. En het is hier inderdaad prachtig. Net een hotel maar dan leuker. Gisteren zijn we naar het bekende Terracotta Leger geweest. Het bestaat oorspronkelijk uit meer dan 8000 beelden. In de hallen worden er een paar honderd tentoongesteld . De rest ligt nog onder de grond omdat ze niet de kennis hebben om het boven de grond juist te bewaren. De kleuren verdwijnen zodra ze uit de aarde gehaald worden. De eerste keizer van China ver voor Jezus aan had bedacht dat hij een leger wilde hebben in zijn graf. Voor bescherming in het leven hierna. Het wonderlijke is dat dit project meer mankrachten en jaren heeft gekost dan het bouwen van de Chinese muur. In 1974 kwam een lokale boer tijdens het graven van een put een van de beelden tegen. Eerst dacht hij dat het om een spook of een lijk ging. Nu staat het op de lijst van Unesco en komen alle VIP's over de hele wereld om het te zien. De boer kreeg destijds 30 cent voor zijn vondst! De boer hebben we ook ontmoet hij zat in een van de winkeltjes boeken te signeren omringd door zijn managers. En voor 20 euro kan je met hem op de foto! Dit laatste lieten we maar over aan de gekke Amerikanen. Die echt alles amazing vinden! Een cultuur waar ik nooit aan wen. Vandaag regent het wat wel jammer is maar daar staat tegenover dat we gaan shoppen, wat altijd goed is! In de kraampjes moet je altijd onderhandelen met de prijs alleen daarom is het al leuk om dingen te kopen . Je bied 10 procent van de vraagprijs en uiteindelijk betaal je 20 à 30 procent. Eerst bieden en dan weglopen. Ze schreeuwen dan vanzelf de juiste prijs na! Vanavond vertrekken we met de trein naar Chendu. Daar gaat het avontuur Panda beginnen. We hebben al een plekje geregeld als vrijwilliger, ben heel benieuwd. En als het goed is schijnt de zon daar ook nog! Groeten Frans en Olga

Klaas & Lenie

Hallo Frans & Olga
Hé dat leek mij ook leuk toe om die panda beertjes te verzorgen. Verder nog een goede reis naar Chendu en
vel plezier bij je nieuwe baas im de dierentuin.
Groetjes Klaas & Lenie

Selma

Olliiiiiieeeeeee
Donna heeft net besloten een spreekbeurt over de panda te gaan doen.
Alle info is welkom;-).

Geniet er ervan.
Groetjes aan Frans.

Dikke kus van ons allemaal.

Tiara Tours