haring.reismee.nl

Verhaal

Zomaar even wat dingetjes die ik tussendoor opgeschreven heb. Het bed in het hostel in Pongqao was net zo breed als de kamer. Zeg maar 3,5 meter. En we hadden een soort zandzak als kussen. Om 9 uur opgestaan. We hebben een slaapkamerdeur en twee meter verder de deur die naar buiten gaat. De avond ervoor heeft iemand die gammele deur zo hard dichtgetrokken, dat hij door os geslagen naar de binnenkant van de deurpost. Een paar beste trappen er tegen aan, maar de onderste 10 cm. bleef binnen en de rest van de deur stond naar buiten gebogen. Nog maar een hardere trap. Hoop geschreeuw om me heen van mensen die wakker geworden waren. Hoe dan ook die deur wilde niet open. Een mes gepakt en die als wrikijzer tussen de deur gezet en de deur ging eindelijk open. Goedemorgen eerst maar een kop thee. Donderdag 3 nov. Truus van harte gefeliciteerd met je verjaardag hier uit China en een mooie dag toegewenst. Vandaag ga ik alleen met een tour mee. Een kasteel en natuurlijk weer een tempel bekijken. Zelfs hier in China vragen ze mij hoe het mogelijk is dat ik zonder bril kan lezen. In Nederland vragen ook veel mensen dat aan mij en dan vertel ik altijd dat het heel zeldzaam is en dat om China ook iemand is die zonder bril leest. Dat zelfde verhaal vertel ik hier en zeg dat ik naar hem op zoek ben. Ik ook al de eerste kortingen gekregen op entree 's i. v. m. mijn leeftijd. Hostel heeft treinkaartjes voor ons geregeld voor een softsleeper. Die slaapt net zo hard als een hardsleeper, maar je hebt wat meer privecie. Bovendien slapen op de onderste bedden wat best wel makkelijk is met instappen. Biertje voor 50 cent. In de trein moet je je treinkaartje inleveren en die krijg je 15 min. Voor het eindpunt weer terug. Zo kan je nooit verkeerd uitstappen. In Xi' an mooi hostel en eindelijk goede waterdruk onder de douche. Internet blijft overal nog een probleem. Hierna naar Chengdu. Een uur vertaging. Ik slaap bij 3 Chinezen in een 4 persoons coupe. Olga slaapt even verderop omdat we allebei beneden wilden slapen en kon niet in 1 coupe. Eerst maar de restauratiewagon opgezocht . Biertje kopen en de kaarten op tafel. Begint me daar een Chinese vrouw van de bediening te schreeuwen tegen ons dat we daar voor moesten betalen en om het duidelijk te maken pakte ze wat bankbiljetten uit haar zak en plaatste die met een overdreven gebaar op tafel. Ik zei gewoon in het Nederlands dat ze der bek moest houden en toen liep ze weg. Het gaat niet om de woorden, maar om de toon om je begrijpbaar te maken. De treinreis duurde ongeveer 15 uur. De trein stopt vaak. Het probleem is dat er waarschijnlijk veel ruimte zit op de koppelingen tussen de wagons, want ik heb het idee dat de trein 2 meter langer is als hij rijdt dan als hij stilstaat. Als hij stilstaat en weer optrekt dan hoor je al die koppelingen tussen die wagons te keer gaan. Doordat alles ook niet recht tegenover elkaar geplaatst is, schudt de hele wagon met een klap diagonaal vooruit. Dat is allemaal niet zo erg als je wakker bent, maar als je slaapt en je denkt dat je thuis op bed ligt heb je het gevoel dat er een aardbeving gaande is. In de coupe naast mij zit een Zweeds echtpaar met 2 dochters van een jaar of 12 en 14 die 8 maanden op reis gaan. Dat is weer eens wat anders. Eerst tot zover. We gaan vroeg op bed want morgen om 07.30 uur gaan we de panda's opzoeken. Liefs en groeten van Olga en Frans.

Reacties

Reacties

Tiets

Hey Frans,
Fijn om te lezen dat je in China ook gewoon jezelf bent...ha ha....zo ken ik je weer!!!
Gezellig in die restauratiewagon of niet dan??
Wens jullie veel succes met het zoeken naar de panda's,ben benieuwd naar de foto's.
Nog veel pet met z'n tweetjes.
Groet Tiets.

klaas

Hoi.
wat een belevenis daar in die trein je mag blij wezen dat je er weer goed uit komt. was maar goed dat die vrouw niet wist wat je daar uit kraamde frans hou je bek. Ben benieuwd naar de foto's van panda's
Groet klaas en Lenie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours